Anuţa RADOSLAU
Pe Anuţa Radoslau o vedem în fotografiile alb-negru, în faţa casei de chirpici din Bărăgan. Are, cum altfel?, trăsături aspre de femeie trudită. Nişte schiţe în cărbune sunt mâinile ei osoase în lanul de bumbac „ca şi nins”. Din documentele audio însă, vorbirea e dulce, dulşe ca la Nicolinţ sau ca la Ciuchici, în Căraş. Givăneşce, adică povesteşte cu bucuria de a avea interlocutor. După 46 ani de la Rusaliile Negre, nu a încetat să fie contrariată. Pare să nu creadă nici acum când ne proiectează, printr-o oralitate spumoasă, întâmplările. Nimeni nu i-a spus vreodată de ce. În ziua celor mai grele presimţiri, ea, familia ei, neamul ei, casa, rostul ei au fost spulberate, mânate spre necunoscut asemenea marvelor spre tăiere. „Veţi părăsi locaşul” a fost singura explicaţie. Că socrul ducea şi vindea vin la Anina, „o espoatat!”. Povestea Anuţei ne arată cum, în ciuda vieţii vijelioase ca apele Dunării, s-a dodat, s-a adaptat, a ţinut capul sus. „O ţânut Dumnezău cu noi, bag sama, că am fi murit, cine ştie? Ne-nvăţaţi, pră-acolo.” De remarcat efectul trist dar de un comic involuntar apărut prin alăturarea toponimelor perioadei dejiste cu realitatea de fapt: “…am pus poneava la uşă că veneau cânii de la ciobani de la Libertatea. Libertatea o fost aproape acia, se băgau pe sub poneavă cânii.”