Şi înainte vremuri tot aşa era? Că eu ştiu că femeia-n general are un statut mai special la ţigani.
Înainte, la noi, ţiganii din moşi-strămoşi nu existau case, ci corturi. În cort, cum dormeau toţi laolaltă, nu putea să fie o curăţenie aşa cum este la ora actuală. Acum am făcut şi noi puţină şcoală, şi bărbaţii şi femeile, şi cunoaştem puţin demnitatea asta dă cetăţean onorabil şi prin asta ne-am dat seama că trebe ajutată femeia. Nu ne-a lăsat mai mult, dar am făcut totuşi patru clase, cu două mai mult ca trenul (râde). Mi-am dat seama cam ce ne-ar trebui în casa noastră şi am luat. De exemplu, io am văzut în oraş o garnitură dă pahare sau o garnitură dă ceşti dă cafea, farfurii, platouri unde vine pusă carnea, castroane dă porţelan, ştiam că avem nevoie fiindcă aveam praznic şi am luat. Voiam să nu mergem la nimeni după vase. Io aşa sunt, io să-mi aduc în casa mea ce-mi trebuie mie şi chiar dacă e mai mult nu strică, că cu timpul cu cât umbli cu ele, se mai sparg şi atunci ai de unde să-l pui la loc. Aduc tot ce ne trebe din piaţă, pâine, carne. Aşa tră să fie un om gospodar, familia tră să fie ajutată dă tata, dă socru.
De exemplu, la praznice, sunt numai bărbaţi la masă uico, la romi.
Da, aşa e… Să ştiţi că într-adevăr la noi nu o avut prioritate nevasta la un praznic sau la o pomană. La nunţi mai era, dar la praznic şi la pomană nu. Ceea ce mie nu îmi convine, io ştiu că femeia, femeia bună, are prioritate şi drepturi cum are şi bărbatul. Fiindcă o femeie cinstită şi o femeie care vede dă treaba ei în familia ei, dă creşterea copiilor sau a nepoţilor, sunt de acord să fie la masă acolo unde sunt şi bărbaţii. Asta m-am contrazis cu mai mulţi ţigani mai bătrâni ca noi şi or spus că nu am dreptate. Şi le-am dat şi io dreptate, am zis: dacă dumneavoastră spuneţi, nu i-am jignit… Am zis: dacă dumneavoastră spuneţi că femeile nu trăbă să fie cu bărbaţii la masă, uită că românii şi la nemţi şi la orişice naţionalitate că are şi femeia dreptul la masă. Păi ei sunt români, sau ce sunt, şi noi suntem ţigani, noi tră să vorbim şi să nu ne deranjeze femeile, mi-au răspuns ei. Şi aşa o rămas, nu aveam ce să fac.
În ce relaţie sunteţi cu Biserica?
Sunt foarte credincios. Cu biserica am relaţii bune, cu protopopul Cocârlă. El este din comuna Borlova, a făcut teologia aici şi era protopop la biserică, dar acum a ieşit la pensie. Cu noul părinte la fel sunt în relaţii bune, că un nepot de-al nostru era coleg dă bancă cu el.
Cu cine?
Cu Mihaică, cu Păsulan, nu ştiu cum îl cheamă exact. Înainte de a ieşi la pensie am făcut o căldăruşă pentru moliftă la catedrală. Al doilea sau al treilea an io n-am mai văzut-o şi tot am întrebat dă ea şi spune că nu să ştie ce s-a făcut cu ea. Acum noi avem parohie aici la biserica Sfântul Ion Botezătorul, unde am făcut două căldăruşe şi am făcut şi o cratiţă pentru nafură care rămâne dă la iubirea lui Iisus Hristos şi rămâne să fie prăjită să nu mucegăiască. Am făcut o căldăruşă la o biserică din Valea Cenchii la o biserică care s-a făcut nouă, aceeaşi poveste cu cratiţa aia am făcut-o şi pă aceea. Mama mea, fie iertată, a făcut nişte prosoape sau feţe de mese brodate şi duse la biserică fără să luăm nici un ban; nu ne-a trebuit dă la biserică. Cultul meu dă biserică îl plătesc în fiecare an şi cu toată dragostea, nu dă la biserică, că mulţi oameni ne-a spus că dacă lucrez ceva să ne dea banii, nu noi nu facem treaba asta, noi cinstim biserica într-un mod corect şi ortodox fiindcă suntem ortodocşi şi am trăit, născut în ţara asta românească şi o să mai fac la nişte mănăstiri, dacă Dumnezeu m-ajută, să mai fac puţin mai sănătos, mai fac o căldăruşă în comuna Soceni la o mănăstire care s-a făcut în pădure.
Mergeţi la biserică?
Păi cum să vă spun, mai o fost şi cazu’ când nu m-am dus, că noi ţiganii duminică nu suntem acasă, suntem la sate şi ne cerem iertare de la Dumnezeu că nu mergem. Când mai putem mai mergem, mai sunt d-ale noastre femei, mai şi bărbaţi, care merg la sărbători. Io să ştiu că câştig oricât, să zicem să-mi dea cineva 200 dă milioane, la o sărbătoare cât dă mică o fi ea nu pun mâna pă ciocan să lucrez pentru nimic în lume. Nu am nevoie, nimeni nu mă forţează, sunt particular şi dă sărbători nu lucrez.
Care sunt sărbătorile la care mergeţi?
Dă Paşti, la Înviere, dă Crăciun, dă Bobotează, la Sfânta Maria Mare, la Sfânta Maria Mică mergem, ducem şi o sticlă cu apă să fie sfinţită. Ori mă duc eu, ori copiii sau cineva dân familie. Toate sărbătorile mai mari le ţinem, dar să ştii că ţinem cont şi dă sărbătorile care sunt sfinţi tot dă prin pământul nostru românesc.
Ca de exemplu?
De exemplu, mai mergem la Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul, sunt mai multe când cad. Nu putem să mergem la biserică seara, când venim noi de la sat, că e târziu. La Dumnezeu ne rugăm să ne ierte şi ne facem rugăciune în fiecare seară. Totuşi merg la biserică la sărbătorile mai importante. Mă rog, toate sărbătorile sunt importante la Dumnezeu, fiindcă tot dă la Dumnezeu sunt lăsate, dar Crăciunul, Boboteaza, Paşte, Rusalii, Sfânta Măria sunt mai mari, aşa.
Ce scop au jurămintele în viaţa romilor?
Jurămintele au scop mare. Dacă juri pă galben mare îi aur, e soarele, e faţa lui Dumnezeu. Dacă ajungi să juri la galben, la lumină, pâine şi vin…
Deci se jura la aur…?
La aur, la pâine, vin, toate dă la Dumnezeu lăsate. Trebe să juri corect, să nu juri pă strâmbătate, că aceste obiecte care io le-am spus aici – galben, pâine, lumânare, vin – sunt lăsate tot dă la Dumnezeu, sunt nişte lucruri sfinte.
Se jură-n biserică cu astea?
Şi-n biserică poate să se jure şi acasă, în afara bisericii. Să juri pă adevăr, nicidecât pă strâmbătate, că multe cazuri au fost care s-au jurat pă strâmbătate, au fost femei greşite, şi au ajuns foarte rău. Foarte rău au ajuns cu blesteme din ăştia care au fost… S-au blestemat pă strâmb şi au ajuns foarte rău şi poate şi familia o ajuns foarte rău din cauza ei.
Care ar fi situaţiile pentru care se jură, când?
Păi majoritatea au ajuns să jure din iubire, din dragoste nu din altceva, nu c-a furat, nu că a făcut altceva. Numai din treburi din astea se jura, din dragoste că a trăit cu altcineva, cineva a văzut-o şi a spus-o la bărbat. Şi ăl de-o spus era un prost, că nu trebuia să spună la bărbat, trebuia să-i spună ei: mă, dă-te la o parte, că dacă te mai văd te spun. Şi asta a fost toată treaba.
Sau se mai întâmplă daca fură sau… ştiu eu?
Să poate şi din aia, dar deocamdată la noi nu a fost. În familiile noastre pe care io le cunosc nu s-a furat. Chiar dacă am găsit banii cuiva… Familia mea are un jurământ dă la tatăl şi dă la bunicul meu. El a găsit un portmoneu şi l-a băgat în grămada lui dă bani şi pă urmă i-au mâncat moliile, că n-aveai unde să pui acu.
De ce i-o mâncat moliile?
Din cauza aia, fiindcă o băgat munca necinstită în bani cinstiţi. Nu trebuia să ia banii, trebuia să anunţe. Dacă cineva găseşte bani, io nu-i duc la poliţie, că s-ar putea poliţia să nu-i mai dea, io îi duc la radio în Caransebeş şi fac anunţ să vie cine i-o pierdut. Să-mi spună câţi bani, ce fel dă bani, mărunţi, întregi sau mă rog… şi le dau şi nu-mi trebe nici un ban dă la nimeni, nimic.
Sunteţi de acord cu jurămintele?
Io sunt de acord cu jurămintele şi am fost dă când eram copil. N-am furat, n-am făcut nimic rău la nimeni. Dacă am ajuns să jur a fost când am fost bănuit că am făcut o greşeală, pe care io n-am făcut-o, şi atunci io am jurat în faţa lu Dumnezeu. Dă acord cu jurămintele, dar care să jură să fie pregătit să jure pă cinstite şi pă adevăr, că la urmă Dumnezeu are puterea Lui şi…